28 листопада 2016 року в приміщенні Дніпровської райдержадміністрації (бульв. Праці,1/1) відбулась розширена нарада з питання провадження господарської діяльності, пов’язаної з реалізацією, виготовленням, зберіганням продуктів харчування відповідно до вимог Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Учасникам заходу - підприємцям Дніпровського району була надана надзвичайно актуальна та корисна інформація щодо законодавчих новацій у сфері діяльності, пов’язаній з продуктами харчування. Представник громадської спілки «Асоціація з інтеграції НАССР» Руслан Петренко розповів про вимоги та практику застосування положень Закону «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», а також відповів на численні запитання підприємців. Серед основних моментів, про які варто знати суб’єктам господарювання, наступні.
Основною метою ухвалення Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» є впровадження європейських підходів. Основний серед них: безпечність харчових продуктів має підтримуватися оператором ринку харчових продуктів шляхом системи самоконтролю. Тобто основну відповідальність за виробництво безпечного харчового продукту законодавець поклав на оператора ринку. При цьому кожному оператору надана можливість визначати індивідуальні (саме для цього виробника) гігієнічні вимоги та алгоритм дій, які спрямовані на реалізацію споживачам безпечних харчових продуктів. Відмінено вимогу щодо обов’язковості дотримання офіційно встановлених стандартів, правил та санітарних норм, зокрема скасовано санітарний паспорт. Тепер виробник сам визначає якими вимогами керуватися при розробці власних стандартів. Контролюючі органи, при цьому, будуть перевіряти систему гігієнічних вимог до проведення виробничих процесів, яка прийнята виробником, та наявність документів, що підтверджують проведення заходів самоконтролю щодо дотримання цих норм (наприклад, результати лабораторних аналізів, експертиз тощо). Варто зазначити, що у зв’язку з набуттям 20 вересня 2016 року чинності розділом VII Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» — Загальні гігієнічні вимоги щодо поводження з харчовими продуктами, всі оператори ринку харчових продуктів зобов’язанні запровадити на своїх потужностях програми-передумови системи НАССР (гігієнічні вимоги). Вимоги щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР), затверджені наказом Мініагрополітики та продовольства України від 01.10.2012 № 590.
Важливою новацією є запровадження обов’язкової реєстрації операторів ринку харчових продуктів. Оператори ринку, які провадять діяльність, що не вимагає отримання експлуатаційного дозволу (експлуатаційний дозвіл отримують оператори ринку, що провадять діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження), зобов’язані зареєструвати потужності, які використовуються на будь-якій стадії виробництва та/або обігу харчових продуктів. Вже з 8 квітня 2016 року кожен суб’єкт господарювання, який здійснює господарську діяльність, пов’язану з реалізацією, виготовленням чи зберіганням продуктів харчування, зобов’язаний пройти реєстрацію та отримати свій унікальний номер. На сьогодні, за відсутність такої реєстрації передбачене накладання штрафних санкцій.
Для проходження реєстрації (за 10 днів до початку діяльності на ринку харчових продуктів) необхідно здійснити такі дії: 1) заповнити заяву про державну реєстрацію потужності (форму можна скачати на сайті Головного управління Держпродспоживслужби у м. Києві: www.dpss.gov.ua). Необхідно заповнити усі поля, щоб не отримати відмову у реєстрації; 2) надати заповнені форми до Головного управління Держпродспоживслужби у м. Києві (вул. Некрасівська, 10/8) – надіславши рекомендованим листом з описом вкладень чи особисто; 3) через 15 днів – перевірити наявність інформації про себе в Реєстрі потужностей операторів (на офіційних сайтах Держпродспоживслужби та її територіального органу у м. Києві).Порядок проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб’єктам, затверджено наказом Мінагрополітики від 10.02.2016 № 39.
Іще однією суттєвою законодавчою зміною є запровадження нових підходів контролю. Так перевірки операторів на ринку харчових продуктів будуть здійснюватися сертифікованими державними аудиторами у разі: - наявності обґрунтованої скарги (обов’язкові підтверджуючі документи, наприклад, фіскальний чек); - проведення планової перевірки відповідно до затвердженого плану (вносити зміни плану, після затвердження, заборонено). План перевірок розміщується на офіційних сайтах Держпродспоживслужба та його територіальних органів).
Насьогодні, органом влади, який реалізує державну політику у сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, санітарного законодавства, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері веде питання безпеки є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба).
Однією з ключових законодавчих змін є суттєве підвищення відповідальності операторів ринку харчових продуктів. Так Законом України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" встановлені штрафи за невиконання встановлених вимог. Зокрема, передбачено накладання штрафу за:
1) недотримання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу, у тому числі допущення до процесу виробництва та/або обігу харчових продуктів осіб, які мають протипоказання до роботи з харчовими продуктами і присутність яких на робочому місці може спричинити виробництво та/або обіг небезпечних харчових продуктів, на: юридичних осіб - у розмірі від 5 до 8 мінімальних зарплат; фізичних осіб-підприємців - у розмірі від 2 до 5 мінімальних зарплат.
2) виробництво, зберігання харчових продуктів на потужностях, незареєстрованих відповідно до вимог цього Закону на: юридичних осіб - у розмірі від 23 до 30 мінімальних зарплат; фізичних осіб-підприємців - у розмірі від 8 до 15 мінімальних зарплат;
3) виробництво, зберігання харчових продуктів без отримання експлуатаційного дозволу, якщо обов’язковість його отримання встановлена цим Законом на: юридичних осіб - у розмірі від 30 до 38 мінімальних зарплат; фізичних осіб-підприємців - у розмірі від 23 до 30 мінімальних зарплат;
4) невиконання обов’язку щодо впровадження на потужностях постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР) на: юридичних осіб - у розмірі від 30 до 75 мінімальних зарплат; фізичних осіб-підприємців - у розмірі від 3 до 15 мінімальних зарплат та зупинення роботи потужності.
Також підприємців поінформували про те, що з 01.01.2017 року втрачають чинність акти санітарного законодавства, видані центральними органами виконавчої влади СРСР та Української РСР, в тому числі їх посадовими особами, якими затверджено санітарні, санітарно-гігієнічні, санітарно-протиепідемічні, санітарно-епідеміологічні, протиепідемічні, гігієнічні правила і норми, державні санітарно-епідеміологічні нормативи та санітарні регламенти.
Підготовлено відділом з питань інформаційної політики за матеріалами громадської спілки «Асоціація з інтеграції НАССР»